De medicijnman van Bigodi

26 juli 2012 - Kibaale, Oeganda

Reclamebord van de medicijnman van BigodiDe medicijnman heeft zijn stofjas aangetrokken en zijn handeltje op een kleed voor zich uitgestald. We ontwaren twee apeschedeltjes, droge takken, vers geplukte bladeren,  plastic limonadeflessen met kleurige, drabbige vloeistof en een groot brok grijze substantie die we niet thuis kunnen brengen.

Vrijwel roerloos zit hij op zijn hurken. Alleen zijn lippen en handen bewegen. De vrolijke gids die ons deze middag door het dorp Bigodi leidt, vertaalt zijn toonloze monologen. Voor alle kwalen heeft de medicijnman wel een middeltje. Een van de drabbige oplossingen kun je op gebroken ledematen smeren. In een ander flesje zit een medicijn tegen de meest uiteenlopende rugproblemen. Tegen het HIV-virus is geen van zijn kruiden gewassen, maar voor allerhande relatieproblemen daarentegen ben je bij hem aan het goede adres. Heb je bijvoorbeeld een hekel aan je buurman dan verstrekt de medicijnman een takje uit een chimpanseenest en een stukje bot van een chimpansee. Leg deze ongemerkt in de woning van je buurman en hij zal, net als een chimpansee, geen vaste stek meer willen en van huis naar huis trekken.

Medicijnman in dorp Bigodi